5 Temmuz 2013 Cuma

Dershaneye 'danışmanlık' formülü


Dershanelerin kapatılması konusunda kararlılığını sürdüren hükümetin, uygulamanın yasal zeminini hazırlamada karşı karşıya kaldığı en büyük sorun ‘serbest piyasa’ şartları. Serbest piyasa ekonomisi içerisinde ticari işletme statüsünde olan dershanelerin kapatılmasının aynı zamanda ‘özel girişim’e müdahale anlamı taşıyacağı, bu kapsamda tartışmaları beraberinde getireceğine dikkat çekilirken, ‘Eğitim Danışmanlık Büroları’ ifadesiyle ara bir formül oluşturulması Milli Eğitim Bakanlığı ’nın gündeminde. Edinilen bilgilere göre, dershaneler, bir yandan teşvik yoluyla özel okula dönüştürülecek, bir yandan da yasal düzenlemelerle var olan statülerinin ortadan kaldırılmasıyla kapatılmaya çalışılacak. Dershane sahiplerine, özel okula dönüşmeleri halinde belli vergilerden muafiyet, arsa tahsisi, düşük faizli kredi gibi çeşitli teşvik imkânları düşünülüyor. Bakanlığın teşvik uygulamasına paralel olarak ‘dershane’ ifadesinin ilgili yasalardan çıkarılması da gündemde. Yasaya konulacak geçici bir maddeyle dershanelere kayıt yaptıranların mağduriyet yaşaması da önlenecek.


Eğitim danışmanlığı geliyor


Milli Eğitim Bakanlığı, aynı zamanda bir ticari işletme statüsü taşıyan vergi ödeyerek faaliyet gösteren bu kurumların yasal düzenlemeden yoksun bırakılmasının ‘serbest piyasa ekonomisine müdahale’ tartışmalarına kaynaklık edebileceği için ara bir formül üzerinde de duruyor. Yasada Eğitim Danışmanlığı Büroları ifadesine yer verilmesi planlanıyor. Bürolar, sınav odaklı bir faaliyet yürütemeyecek. Bürolar: Öğrencilerin ders çalışmalarına, ödev yapmalarına, kültürel faaliyetler yapmasına destek veren kurumlar olarak tanımlanacak.

Öte yandan Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı’nın önceki gün dershanelerin kapatılacağı yönündeki açıklamasının zamanlama açısından dershane sahiplerine ‘kararlıyız’ mesajı vermek niyetli olduğu da bakanlık kulislerinde konuşuluyor.


‘Merdiven altı’ uyarısı


Kapatma kararının dershaneleri merdiven altına iteceğini dile getiren dershaneciler şunları söyledi: Fen Bilimleri Dershanesi Müdür Yardımcısı Asım Aşılıoğlu: Yasal olmasa da özel dersler, merdiven altı dershaneler ortaya çıkacaktır. FEM Dershaneleri Ankara Şube Müdürü Mustafa Kaya : Dershaneler kapatılsa bile hüviyetleri değişir, başka isimlerle devam ederler.


263 dershane okul olabilir

Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı’nın kapatılacak dediği dershanelerin sayısı son 13 yılda yüzde 130 artarak 4055’i bulurken öğrenci sayısı ise 1 milyon 234 bine ulaştı. Milli Eğitim Bakanlığı’nın yaptığı çalışmaya göre yıllık 1.8 milyar lira ciro yapan dershanelerin sadece 263 tanesi bina, bahçe, kitaplık, derslik, uygulama sınıfı, konferans salonu gibi özellikleri ile özel okul standartlarına uygun. Dershaneler, yılda 50 bin 209’u öğretmen olmak üzere 70 bin personel istihdam ediyor. “Teşvikler dönüşümü sağlamaz” diyen dershaneciler şunları dile getirdi: “Özel okula dönüşmek isteyene arsa tahsisi, vergi indirimi gibi teşvikler dönüşümü sağlamaz. Okul yatırımı pahalı bir iş. Okul açmak için en az 5 milyon lira harcamak gerekiyor. Veliye 2-3 bin TL özel okul desteği verilse bile bu özel okula teşvik için yeterli değil.”



Dershanelerden Avcı’ya yanıt: Dershaneler yeni döneme hazır

Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı’nın “Dershaneler kapatılacak veliler kayıt için beklesin” açıklamasına dershane birlikleri ortak açıklama ile yanıt verdi. ÖZ-DE-BİR, GÜVENDER ve TÖDER yaptıkları ortak basın açıklamasında, “Dershanelerimizde sürdürülen eğitim öğretim etkinliklerinin yararına inanan veli ve öğrencilerimizin dershanelerimizden alacakları eğitim hizmetlerinde hiçbir aksama olmayacağını belirtmek isteriz. Dershaneler yeni döneme hazır” ifadeleri kullanıldı.




Dershaneye 'danışmanlık' formülü

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder